Hospital Tycoon to gra ekonomiczna, w której naszym zadaniem jest prowadzenie szpitala. Nie tylko zarządzamy i staramy się utrzymać ośrodek na powierzchni, ale i mamy bezpośredni kontakt z personelem, lekarzami i pacjentami. Twórcami programu są ludzie z firmy Deep Red Games. Posiadają oni znaczne doświadczenie w tworzeniu ekonomicznych tycoonów – na ich koncie widnieją m.in. takie tytuły, jak Beach Life, Monopoly Tycoon czy Tycoon City: New York. Występujące w grze postacie nie są wyłącznie szarymi i bezkształtnymi robotami, wypełniającymi określone, powierzone im zadania. Co prawda każdy pracownik jest określony standardowym dla gier ekonomicznych zestawem parametrów (umiejętności, doświadczenie, zadowolenie), ale ponadto posiada własną osobowość. Całość utrzymana została w komediowej atmosferze, do której wydatnie przyczynia się kolorowa, trójwymiarowa oprawa graficzna. Według autorów, rozgrywka w Hospital Tycoon przypomina skrzyżowanie klasycznej opery mydlanej z zabawnym sit-comem. Nasza praca w szpitalu ma jasno sprecyzowany cel – otoczyć każdego przyjętego pacjenta dostateczną opieką oraz zapewnić mu warunki, w których sprawnie wróci do zdrowia. Jednakże i w tym aspekcie odnajdujemy humorystyczne elementy. Do naszego ośrodka często trafiają bowiem ludzie z wyjątkowo niecodziennymi dolegliwościami – m.in. szalona małpa czy smoczy oddech (trudno nie dostrzec tutaj podobieństw do popularnego Theme Hospital). Oczywiście, tego typu komplikacje zdrowotne leczymy korzystając z niemniej oryginalnych technik. Żeby jednak móc poradzić sobie z potrzebami naszych podopiecznych, musimy zadbać o wyposażenie kierowanej przez nas placówki w nowoczesną, niezbędną w skutecznym leczeniu aparaturę medyczną, a następnie zatrudnić wykwalifikowany personel, który będzie w stanie całą tą maszynerię obsłużyć. Wszystko to oczywiście kosztuje, a gdy jeszcze dodamy do tego konieczność zachowania całego kompleksu szpitalnego w kompletnej sterylności i czystości (celem uniknięcia masowych epidemii), szybko możemy dojść do wniosku, że zarządzanie tego typu przybytkiem z pewnością nie należy do rzeczy banalnych. Zresztą, nawet jeśli uda nam się jakoś to wszystko poukładać, zawsze musimy wziąć poprawkę na koegzystencję bardzo różnorodnej mozaiki charakterów zatrudnionego przez nas personelu – nierzadko kończącej się potężnym iskrzeniem. Co jakiś czas możemy się również spodziewać wpływu różnego rodzaju „czynników losowych”. Autorzy przygotowali dwa główne moduły rozgrywki: wolny (Sandbox) oraz fabularny (Story Mode). Pierwszy oddaje do naszej dyspozycji okrągłą sumkę i pozwala bawić się wedle naszej pomysłowości, nie narzucając żadnego odgórnego celu. Drugi składa się z serii mniej lub bardziej złożonych misji, w których mamy możliwość przetestować nasze umiejętności decyzyjne poprzez wypełnianie powierzonych nam zadań.